Ny Audi Q5 – den populære SUV præsenteres nu i tredje generation

Audi Q5 SUV har været en af de mest populære SUV'er i mellemklassesegmentet i Europa i mere end 15 år. Audi præsenterer nu den nyeste generation af bestselleren. Det er den første SUV baseret på Premium Platform Combustion (PPC), og effektive benzin- og dieselmotorer er blevet endnu mere brændstoføkonomiske takket være MHEV plus-teknologien. Q5 har i den nye generation bl.a. fået helt nyt interiør med et moderne infotainmentsystem og betjeningskoncept samt digitale lyssignaturer og 2. generation OLED-baglygter.

Med den nye Q5 lancerer Audi tredje generation af sin succesfulde model. Den første generation af den mellemstore SUV blev lanceret i 2008 og har domineret premium-segmentet lige siden. Som den anden model i porteføljen er den nye Q5 – ligesom de nye Audi A5-modeller – baseret på PPC. Med denne model begynder Audi fornyelsen af sin SUV-portefølje med forbrændingsmotorer og delvist elektrificerede varianter.

Mere praktisk end nogensinde
Et praktisk kendetegn ved Audi Q5 er det fuldt justerbare bagsæde, der kan skydes på langs og vippes, hvilket øger bagagerumsvolumen eller komforten for bagsædepassagererne. Bagagerumsdækkenet kan opbevares i et specialdesignet rum under bagagerumsgulvet.

Andre praktiske funktioner inkluderer adskillige mindre opbevaringsområder til solbriller, nøgler og andre hverdagsting, en induktiv og afkølet mobilopladningsplads med 15 watt opladningseffekt i midterkonsollen, to USB-C-porte foran og to bagpå (med op til 100 watt som tilvalg).

Nyt design
Q5 har fået nyt og skarpere design med bl.a. en mere sportslig front og et tredimensionelt lygtebånd bag i hele køretøjets bredde.

Udstødningsrørene er funktionelle, og placering og form afhænger af motoren, hvor varianten med dieselmotor har et dobbelt firkantet udstødningsrør under diffusoren i venstre side, mens varianter med benzinmotor har rektangulære udstødningsrør til højre og venstre. S-modellen har de fire ikoniske dobbelte runde udstødningsrør.

Der er et udvalg af elleve farver til de nye Audi Q5-modeller, herunder Arkonahvid samt metallakfarverne Gletsjerhvid, Mythossort, Floretsølv, Navarrablå, Grenadinerød, Distriktgrøn og den nye farve Tamboragrå. Ultrablå metallak, Daytonagrå perleeffekt og Sakhirguld metallak fås udelukkende til S-modellerne eller biler med S-line. Desuden kan personligt konfigurerbare lakeringer fra Audi exclusive tilvælges.

Rene linjer og en indbydende atmosfære i interiøret
Designet af interiøret i den nye Audi Q5 er baseret på de fire karakteristiske basistræk i Audis interiørdesign, ligesom vi kender det fra de andre modeller på PPE- og PPC-platformene (Q6 e-tron, A6 e-tron og A5).

For det første er interiøret designet til at være "human-centric", dvs. konsekvent fokuseret på brugernes behov. Den klare indretning af interiøret giver overblik og udgør den anden karakteristika, "visuel klarhed", hvor funktionalitet og æstetik kombineres ned til mindste detalje.

Den centrale komponent i interiøret er "den digitale scene" i form af Audi MMI-displays med det buede MMI-panoramadisplay, der rummer det 11,9" virtuelle Audi cockpit og det 14,5" store MMI-touchdisplay, samt det 10,9-tommer MMI-passagerdisplayet, der kan tilvælges til forsædepassageren. MMI-passagerdisplayet har Active Privacy Mode, hvor føreren under kørslen ikke kan se indholdet på passagerdisplayet, hvilket forhindrer føreren i at blive distraheret.

Den fjerde karakteristika, "Material Driven Design", fordrer, at materialerne er valgt ud fra et funktionelt synspunkt og sikrer samtidig en klar designdifferentiering mellem de forskellige områder i interiøret. Komfortorienterede områder fremhæves med bløde materialer, mens betjeningselementer derimod er udført i sort højglans af høj kvalitet.

Som tilvalg kan vælges Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-surround sound og Vehicle Noise Compensation (VNC), som kompenserer for kabinestøj.

Konfigurerbart head-up-displayet
Audi Q5 fås som ekstraudstyr med et konfigurerbart Head-Up Display, der kan vise en bred vifte af information såsom hastighed, assistentsystemer, navigationsinstruktioner eller mediedata. Føreren har som noget nyt mulighed for at styre bil- og infotainmentfunktioner via head-up-displayet, hvor det er muligt at rulle gennem lister med fx seneste destinationer eller opkald via ratknapperne.

Innovativt lysdesign med projicering
Med den nye Audi Q5 understreger Audi ikke kun sin førende rolle inden for lysdesign og lysteknologi, men går også et skridt videre. Anden generation af de digitale OLED-baglygter og projektionslyset i spoileren over bagruden (bruges for første gang i Europa) giver øget sikkerhed. Den projicerer en grafik ind i det øverste af bagruden og forstørrer derved bremselysområdet.

I de digitale OLED-baglygter genererer de seks digitale OLED-paneler med i alt 266 segmenter et nyt billede flere gange i sekundet ved hjælp af en specialudviklet algoritme. På fronten skabes den aktive digitale lyssignatur ved interaktion mellem algoritmen og femten segmenter, der dæmpes op og ned. De enkelte lyssegmenter interagerer på en sådan måde, at lyssignaturens overordnede udseende ikke varierer med hensyn til lysintensitet.

"Takket være den perfekte symbiose mellem vores lysdesign og den nye teknologi fremstår lyset i Q5 mere levende og intelligent. Vi har givet lyssignaturen sin egen personlighed og den digitale verden sin egen æstetik på samme tid", forklarer César Muntada, Head of Lighting Design. "Med den aktive digitale lyssignatur fortsætter den nye Q5 en æra med unikt design og æstetik, som kun findes hos Audi."

Anden generation af de digitale OLED-baglygter med kommunikationslys kommunikerer målrettet med bilens umiddelbare omgivelser (Car-to-X) og advarer andre trafikanter om ulykker og nedbrud.

Moderne forbrændingsmotorer med MHEV plus
Den nye Audi Q5-familie er baseret på Premium Platform Combustion (PPC), en platformsarkitektur til biler med langsliggende forbrændingsmotorer. PPC muliggør gradvis elektrificering i form af mildhybrider.

Alle modeller i Q5-familien er ved markedslanceringen udstyret med den højeffektive MHEV plus-teknologi. Det nye MHEV plus-system med 48 volts elektrisk system understøtter forbrændingsmotoren, reducerer CO2-emissionerne og muliggør elektrisk manøvrering og parkering i begrænset omfang.

Tre motorversioner ved markedslancering
I Europa lanceres Audi Q5 med tre motorvarianter, og flere drivlinjevarianter inkl. plug-in-hybrider følger senere.

En 2-liters benzinmotor, der trækker på forhjulene og yder 150 kW (204 hk) og 340 Nm, men som også fås med quattro firehjulstræk. En 2-liters dieselmotor (EA288 evo-generationen), der leverer 150 kW (204 hk) og 400 Nm og kun fås med quattro firehjulstræk. SQ5 er topmodel i familien ved lanceringen, hvor en V6 TFSI-motor på 3 liter yder 270 kW (367 hk) og 550 Nm.

Adræt håndtering og komfort
Den nye Audi Q5 tilbyder øget komfort takket være en optimeret undervogn og styretøj. Den dynamisk afstemt stålaffjedring i kombination med det passive dæmpersystem FSD (Frequency Selective Damping) og en mere adræt foraksel giver Q5 fastere køreegenskaber. Sammenlignet med forgængermodellen tilbyder den en mere mærkbar spredning mellem komfort og sports-mode. Den nye Q5 tilbydes med forbedret progressiv styring som standard.

Ressourcebesparende produktion i Mexico
Den nye Audi Q5-familie vil ligesom den foregående blive produceret på Audi-fabrikken i San José Chiapa i Mexico. Fabrikken er kendetegnet ved ressourcebesparende produktion og er en rollemodel for bæredygtigt vandforbrug. Fabrikken er den første bilfabrik i verden, der er certificeret i henhold til standarderne fra Alliance for Water Stewardship (AWS) for sin effektive vandforvaltning. Denne certificering er resultatet af mange tiltag til ressourcebesparende vandforbrug, herunder et omvendt osmosesystem og opsamling af regnvand i en dedikeret lagune.

Takket være effektiv affaldshåndtering er genanvendelsesprocenten for affald, der genereres på fabrikken, mere end 90%. Ud over at genbruge materialer som metalrester fra presseanlægget, fokuserer fabrikken også på at undgå plastaffald ved emballering af komponenter. Eksperterne på fabrikken har udviklet alternativer til den sædvanlige plastemballage for at minimere brugen af engangsmaterialer.

Audi Q5-familien i Danmark
Den nye Audi Q5 og Audi SQ5 lanceres i første kvartal 2025 men vil kunne bestilles i løbet af efteråret 2024. Danske priser, forbrug og udstyr er endnu ikke fastlagt.

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller (i Tyskland)

Audi Q5 TFSI 110 kW
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 13,7-15,6 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 165-146 g/km

Audi Q5 TFSI quattro 150 kW
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 13,2-14,7 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 174-154 g/km

Audi Q5 TDI quattro 150 kW
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 15,2-16,9 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 174-154 g/km

Audi SQ5
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 11,6-12,5 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 196-182 g/km

Der tages forbehold for eventuelle ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk